Artikel 1. Definities
Sietske Driessen Fotografie, gevestigd te Prinsenbeek (NB) en ingeschreven onder KvK-nummer 81222165, wordt hierna aangeduid als ‘fotograaf’. De wederpartij wordt aangeduid als ‘klant’. Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst op grond waarvan fotograaf tegen betaling werkzaamheden voor klant verricht en waarbij de algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard.
Artikel 2. Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle werkzaamheden van fotograaf waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard, tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op de door fotograaf ingeschakelde derden.
Artikel 3. Offerte
Offertes die worden verstuurd hebben een bedenktijd van 14 dagen. Na deze periode komt de offerte te vervallen. Is er na deze bedenktijd nog wel interesse dan mag fotograaf een nieuwe offerte toesturen. Hierbij dient rekening gehouden te worden met eventuele prijswijzigingen die op dat moment zijn ingegaan. Bij acceptatie van de offerte wordt akkoord gegaan met de algemene voorwaarden en is de boeking definitief.
Artikel 4. Tarieven en betaling
Alle tarieven worden gehanteerd in euro’s. De genoemde tarieven op de website en in de brochure zijn inclusief BTW, tenzij anders is vermeld. Het is niet mogelijk om te onderhandelen in de genoemde tarieven.
De betaling van facturen dienen binnen 14 dagen te worden voldaan.
De aanbetaling van een fhoot bedraagt 20% van de basisprijs van de betreffende shoot. Het resterende bedrag, plus eventuele extra kosten door afname van extra foto’s en/of producten wordt achteraf gefactureerd.
De aanbetaling van een trouwreportage is €200. Deze wordt na akkoord op de offerte gefactureerd. Het resterende bedrag wordt na de bruiloft gefactureerd.
Voor iedere factuur geldt dat deze binnen 14 dagen dient te worden betaald.
Bij iedere betaalde opdracht wordt een reiskostenvergoeding gehanteerd van €0,35 per kilometer. Deze kosten worden apart op de factuur vermeld.
Artikel 5. Uitvoering van de overeenkomst
Fotograaf voert de opdracht naar beste inzicht en vermogen uit. Klant is op de hoogte van de standaard stijl van de fotograaf. Fotograaf kan niet garanderen dat elk moment op een shoot wordt vastgelegd. Fotograaf is bevioegd om derden in te schakelen bij de uitvoering van haar werkzaamheden.
Wanneer klant later aanwezig is dan op de overeengekomen tijd, komt deze tijd te vervallen. Klant zorgt dat de omstandihjeden tijdens de shoot zo gunstig mogelijk zijn, voor een optimale uitvoering van de opdracht.
Indien klant niet tevreden is met het resultaat, door omstandigheden die vooraf kenbaar waren, kan die uitdrukkelijk niet als reden gelden om de shoot kosteloos opnieuw te doen.
Artikel 6. Wijziging en annulering
Indien partijen tijdens de uitvoering van de overeenkomst aanpassingen wensen, wordt daarvoor een nieuwe offerte opgemaakt.
Indien onvoorziene omstandigheden zich voordoen en fotograaf hierdoor verhinderd is de opdracht uit te voeren, heeft fotograaf het recht om de overeenkomst te verbreken of te verplaatsen. Van onvoorziene omstandigheden is er onder meer sprake bij ziekte, extreme weersomstandigheden, en omstandigheden die zich voordoen met betrekking tot materialen, welke voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst noodzakelijk zijn. Indien fotograaf verhinderd is om de opdracht uit te kunnen voeren, wordt de datum van de fotoshoot verplaatst naar een ander moment.
Wanneer verplaatsing niet mogelijk is, zal zij suggesties aandragen voor een vervangende fotograaf. Indien niet tot een passende oplossing gekomen kan worden, heeft klant recht op ontbinding van de overeenkomst. In geval van slecht weer is fotograaf bevoegd om tot 1 kalenderdag voorafgaand aan de shoot deze te verzetten. Indien de shoot in de avond plaatsvindt komt fotograaf het recht toe om op de dag van de shoot de shoot te verzetten. Indien klant een golden hour shoot heeft geboekt en de shoot plaatsvindt op een bewolkte dag, is dit nadrukkelijk geen reden om de shoot kosteloos te verzetten of annuleren, tenzij anders overeengekomen.
Annulering door de klant is enkel schriftelijk mogelijk. Klant kan de overeenkomst tot 14 kalenderdagen na het sluiten van de overeenkomst kosteloos ontbinden, tenzij de werkzaamheden binnen de eerdergenoemde 14 kalenderdagen zijn uitgevoerd Buiten de wettelijke bedenktijd gelden de volgende annuleringsvoorwaarden: Voorafgaand aan de uitvoering van de overeenkomst:
Bruidsfotografie:
Bij annulering komt de reeds voldane aanbetaling niet voor restitutie in aanmerking.
Bij annulering tussen de 20 en 16 kalenderweken voorafgaand aan de shoot wordt 25% van het geoffreerde bedrag in rekening gebracht.
Bij annulering tussen de 16 en 12 kalenderweken voorafgaand aan de shoot wordt 40% van het geoffreerde bedrag in rekening gebracht.
Bij annulering tussen de 12 en 2 kalenderweken voorafgaand aan de bruiloft wordt 50% van het geoffreerde bedrag in rekening gebracht.
Bij annulering binnen 14 kalenderdagen voorafgaand aan de bruiloft wordt 75% van het geoffreerde bedrag in rekening gebracht.
Overige fotografie:
Bij annulering tot 1 kalendermaand voorafgaand aan de shoot wordt 10% van het geoffreerde bedrag in rekening gebracht.
Bij annulering tussen 1 kalendermaand en 48 uur voorafgaand aan de shoot wordt 25% van het geoffreerde bedrag in rekening gebracht.
Bij annulering binnen 48 uur voorafgaand aan de shoot wordt 50% van het geoffreerde bedrag in rekening gebracht.
Artikel 7. Aansprakelijkheid
Fotograaf is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij schade opzettelijk of met grove schuld is veroorzaakt.
Fotograaf is niet aansprakelijk voor schade ontstaan doordat onjuiste gegevens zijn doorgegeven door klant.
Fotograaf is niet aansprakelijk voor handelingen, nalatingen en vertragingen door derden. Fotograaf is niet verantwoordelijk voor de weersomstandigheden.
Fotograaf is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadiging van persoonlijke eigendommen.
Fotograaf is niet aansprakelijk voor kleurafwijkingen op niet-gekalibreerde beeldschermen en afdrukken die door een ander dan haar worden geleverd.
Klant is verantwoordelijk voor het verkrijgen van toestemming en betaling om op locatie te shooten.
Klant is verantwoordelijk voor het verkrijgen van toestemming van alle aanwezigen om gefotografeerd te worden.
Klant is verantwoordelijk voor het gedrag van een kind tijdens een gezinsshoot en eventuele schade die uit het gedrag ontstaat.
Klant is eindverantwoordelijk voor het maken van back-ups.
Indien klant schade toebrengt aan de apparatuur van fotograaf, dient klant de vervangingswaarde te betalen.
Indien de SD-kaart corrupt gaat voordat de content is geleverd, kan de shoot kosteloos opnieuw plaatsvinden.
Artikel 8. Intellectuele eigendom
De intellectuele eigendomsrechten op de door fotograaf aan klant ter beschikking gestelde materialen, advies en content berusten bij fotograaf. Het is klant nadrukkelijk niet toegestaan om content te verveelvoudigen, openbaar te maken of aan derden beschikbaar te stellen buiten de verleende licentie om, zonder voorafgaande toestemming van fotograaf.
Klant is niet bevoegd de content te gebruiken buiten de doeleinden zoals overeengekomen. Indien content commercieel of op andere kanalen dan de eigen kanalen van klant gebruikt wenst te worden, dient toestemming verkregen te worden van fotograaf en dient fotograaf hierbij vermeld te worden. Klant is niet gerechtigd aangeleverd beeldmateriaal te bewerken, (Instagram)filters te gebruiken en deze te delen met derden.
Het staat klant vrij om de voor haar gemaakte content te publiceren mits aan naamsvermelding wordt gedaan, tenzij anders overeengekomen.
Het eigendom van de door fotograaf geleverde fotoproducten gaat pas over op klant na volledige betaling.
Wanneer in strijd wordt gehandeld met dit artikel, wordt dit aangemerkt als een inbreuk op het auteursrecht.
Toestemming voor de opname van de gemaakte content voor klant ten behoeve van het portfolio van fotograaf wordt verleend door akkoord te gaan met de algemene voorwaarden. Indien klant het hier niet mee eens is dient klant dit schriftelijk en voor de opdracht te melden.
Artikel 9. Levering
Fotograaf spant zich in om de gewenste content zo spoedig mogelijk aan te leveren maar uiterlijk binnen de afgesproken levertijden. Voor shoots geldt een periode van 3 weken. Voor bruiloften geldt een periode van 8 tot 12 weken. Indien fotograaf tijdig omstandigheden signaleert waardoor levertijden kunnen afwijken zal fotograaf dit direct aangeven bij klant. Fotograaf maakt te allen tijde zelf een voorselectie van de te leveren content. Content, inclusief watermerk, wordt aangeleverd in een online galerij, waarna klant gerechtigd is een selectie te maken uit de voorgeselecteerde content door fotograaf. Klant komt het recht toe enkel het aantal bestanden die in het pakket zijn opgenomen te ontvangen, of zij kan ervoor kiezen om tegen betaling van een meerprijs extra content te ontvangen.
Fotograaf is niet gehouden om niet-geselecteerde of onbewerkt (RAW) fotomateriaal aan te leveren.
De definitieve content wordt niet geleverd voordat volledige betaling is voldaan.
Fotograaf zal content naar eigen inzicht maken en bewerken.
Klant verklaart bekend te zijn met de standaard stijl van fotograaf.
Aanvullende eisen van klant leveren meerwerk op.
Na ontvangst van de content is klant verantwoordelijk voor het maken van een back-up. Indien klant foute leveringsinformatie doorgeeft, is fotograaf hier niet voor aansprakelijk.
Artikel 10. Bijzondere bepalingen
Beide partijen zijn gehouden tot geheimhouding van vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst hebben verkregen.
Indien fotograaf een gehele dag aanwezig dient te zijn op een afgesproken locatie, komen eventuele voorzieningen zoals een hotelovernachting, maaltijden en consumpties voor rekening van klant. Fotograaf werkt tijdens de bruiloft de overeengekomen aaneengesloten uren. Echter, tijdens het diner heeft zij het recht om een korte pauze te nemen.
Fotograaf behoudt het recht om een deel van een shoot te annuleren in het geval van seksuele intimidatie, pesterijen, geweld, bedreiging of ander ongewenst gedrag door klant of aanwezigen. In geval de werkzaamheden hierdoor niet worden voltooid, kan klant geen aanspraak maken op terugbetaling van het reeds betaalde bedrag.
Artikel 10. Fotoproducten
Het herroepingsrecht geldt niet voor de aanschaf van gepersonaliseerde producten, zoals een fotoalbum. De aangegeven tarieven zijn behoudens prijswijzigingen van leverancier. Bij bruiloften zit een mini-album bij de totaalprijs inbegrepen. Indien klant dit wenst, is het, tegen betaling van een meerprijs, mogelijk om dit album uit te breiden.
Artikel 11. Klachten
Klant dient klachten over de geleverde diensten en fotoproducten binnen 7 kalenderdagen na het ontstaan van de klacht schriftelijk en gemotiveerd kenbaar te maken. Fotograaf streeft ernaar binnen 48 uur op klachten te reageren.
Klachten tijdens een shoot dienen direct bij het zien van een preview kenbaar te worden gemaakt, zodat deze klachten op het moment zelf hersteld kunnen worden.
Indien de klacht later bekend wordt gemaakt, zullen wijzigingen worden doorgevoerd op basis van het gebruikelijke uurtarief.
Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.